Plan obwodnicy Warszawy: aktualny stan, wyzwania i perspektywy realizacji

Działania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zapewniają wyjście z impasu związanego z ostatnią częścią Warszawskiego Węzła Drogowego. Budowa 14-kilometrowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) zbliża się. Przecięcie toczących się odwołań w sądach jest tutaj kluczowe. Wnioski o wycofanie decyzji środowiskowych zostały już złożone. Dlatego GDDKiA intensywnie przygotowuje dokumenty. Służą one ogłoszeniu przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Cały proces jest bardzo skomplikowany. Wymaga on precyzyjnych kroków administracyjnych. W II kwartale 2025 roku planowane jest ogłoszenie przetargu. Wybrany wykonawca ponownie przeanalizuje możliwe warianty przebiegu trasy.

Wschodnia Obwodnica Warszawy (WOW): status prawny i administracyjne kroki realizacji

Działania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zapewniają wyjście z impasu związanego z ostatnią częścią Warszawskiego Węzła Drogowego. Budowa 14-kilometrowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) zbliża się. Przecięcie toczących się odwołań w sądach jest tutaj kluczowe. Wnioski o wycofanie decyzji środowiskowych zostały już złożone. Dlatego GDDKiA intensywnie przygotowuje dokumenty. Służą one ogłoszeniu przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Cały proces jest bardzo skomplikowany. Wymaga on precyzyjnych kroków administracyjnych. W II kwartale 2025 roku planowane jest ogłoszenie przetargu. Wybrany wykonawca ponownie przeanalizuje możliwe warianty przebiegu trasy.

Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w Warszawie oddalił wszystkie skargi na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ). Skargi dotyczyły odcinka S17 WOW Drewnica - Ząbki. GDOŚ wcześniej uchylił decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku. Następnie umorzył postępowanie przed organem I instancji. Wyrok WSA oznacza, że w obrocie prawnym nie istnieje decyzja środowiskowa S17 dla tego odcinka. Sprawa o wydanie decyzji środowiskowej trafi do rozpatrzenia przez RDOŚ w Warszawie, jeśli wyrok się uprawomocni. Wyrok WSA dla odcinka Drewnica - Ząbki różni się od tego wydanego dla odcinka Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt). WSA uchylił zaskarżoną decyzję GDOŚ dla odcinka Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt). Decyzja środowiskowa dla tego odcinka jest w mocy. Oczekuje ona na ponowne rozpatrzenie przez GDOŚ. To pokazuje złożoność procesu prawnego.

W II kwartale 2025 roku planowane jest ogłoszenie przetargu STEŚ WOW. Ten przetarg na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe jest bardzo ważny. Wybrane biuro projektowe przeanalizuje warianty przebiegu nowej trasy. Nacisk zostanie położony na rozwiązania tunelowe. Będą brane pod uwagę nowoczesne technologie. Wykorzystane zostaną też dotychczasowe doświadczenia z podobnych projektów. Konsekwencją prac będzie wskazanie najkorzystniejszego przebiegu. Będzie on optymalny pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym. To kluczowy etap dla przyszłości obwodnicy. GDDKiA ogłosi przetarg, aby znaleźć najlepsze rozwiązania.

Znaczenie STEŚ dla projektu WOW

Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) to fundamentalny dokument. Określa on wykonalność projektu. Analizuje różne warianty trasy. Ocenia ich wpływ na środowisko i koszty. To podstawa do dalszych decyzji. Bez STEŚ nie można ruszyć z budową.

  1. Złożenie wniosków o wycofanie decyzji środowiskowych.
  2. WSA oddalił skargi na decyzję GDOŚ dla odcinka Drewnica - Ząbki.
  3. Decyzja środowiskowa dla odcinka Ząbki - Warszawa Wschód oczekuje.
  4. GDDKiA przygotowuje dokumenty do ogłoszenia przetargu.
  5. W II kwartale 2025 roku planowany jest przetarg na WOW status prawny STEŚ.
Odcinek S17 WOW Decyzja GDOŚ Wyrok WSA
Drewnica - Ząbki Uchylił decyzję RDOŚ i umorzył postępowanie. Oddalił wszystkie skargi.
Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt) Uchylił decyzję RDOŚ i umorzył postępowanie. Uchylił zaskarżoną decyzję GDOŚ.

Różnice w wyrokach WSA dla obu odcinków S17 WOW mają istotne implikacje prawne. Dla odcinka Drewnica - Ząbki, oddalenie skarg oznacza utrzymanie w mocy decyzji GDOŚ o uchyleniu i umorzeniu postępowania, co w praktyce oznacza brak decyzji środowiskowej. Wymaga to ponownego rozpatrzenia sprawy przez RDOŚ. Natomiast dla odcinka Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt), uchylenie decyzji GDOŚ oznacza, że pierwotna decyzja środowiskowa RDOŚ jest nadal w mocy. Oczekuje ona na ponowne rozpatrzenie przez GDOŚ, ale w innym kontekście prawnym.

Co oznacza oddalenie skarg WSA dla odcinka Drewnica - Ząbki?

Oddalenie skarg WSA dla odcinka Drewnica - Ząbki oznacza, że decyzja GDOŚ, która uchyliła decyzję RDOŚ i umorzyła postępowanie, pozostaje w mocy. W praktyce, w obrocie prawnym nie istnieje decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla tego odcinka. Wymaga to ponownego rozpatrzenia sprawy przez RDOŚ w Warszawie, jeśli wyrok się uprawomocni.

Jakie technologie będą brane pod uwagę przy projektowaniu WOW?

Biuro projektowe, które zostanie wybrane w przetargu na STEŚ, będzie ponownie analizować możliwe warianty przebiegu trasy. Nacisk zostanie położony na nowoczesne technologie oraz rozwiązania tunelowe. Celem jest minimalizacja wpływu na środowisko i zabudowania. Jest to kluczowe w gęsto zaludnionych obszarach.

Działania GDDKiA zapewniają wyjście z impasu związanego z ostatnią częścią Warszawskiego Węzła Drogowego. – GDDKiA Oddział Warszawa

Wyrok WSA dla odcinka Drewnica - Ząbki nie jest prawomocny, co może wpłynąć na dalsze etapy.

  • Śledź komunikaty GDDKiA dotyczące przetargu na STEŚ.
  • Zapoznaj się z raportami środowiskowymi dla planowanych wariantów.

Koncepcja Wielkiej Obwodnicy Warszawy: trasy, wyzwania społeczne i środowiskowe

Konieczność budowy obwodnicy Warszawy jest tematem dyskusji od dawna. Obecnie, w związku z realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), rząd chce przyspieszyć przygotowania. Nowa trasa musi ułatwić dojazd do lotniska w Baranowie. Wielka Obwodnica Warszawy ma przebiegać 40–60 km od centrum stolicy. Służy ona odciążeniu miasta z ruchu tranzytowego. Projekt jest bardzo ambitny. Wymaga on wielu analiz i konsultacji. Ma ona poprawić płynność ruchu. Cała inwestycja ma strategiczne znaczenie. W związku z tym GDDKiA wskazała wstępne warianty.

Przebieg obwodnicy 40-60 km od centrum stolicy zakłada kilka wariantów. Na zachód od Warszawy trasa ma prowadzić w okolicach Żyrardowa. Jest to około 10 kilometrów od planowanego lotniska CPK. W pierwszym etapie mają powstać łączniki do CPK od trasy S8. Budowa odcinka omijającego stolicę od północy jest pilna. Planowana trasa S10 ma prowadzić w okolicach Serocka, Płońska. Dalej trasa ma biec w stronę Torunia. Na południe od stolicy trasa ma mieć parametry autostrady. Ma ona prowadzić między Piasecznem a Górą Kalwarią. Warianty obwodnicy CPK są szczegółowo analizowane. GDDKiA szuka najlepszych rozwiązań.

Trasa na południe od Warszawy wywołuje protesty obwodnica Warszawy. W tych rejonach są gęsto zabudowane domy jednorodzinne. Wyrysowane warianty przecinają cenne tereny przyrodnicze. Są to na przykład Rezerwat Łachy Brzeskie na Wiśle. Są to też okolice rezerwatu Bagno Całowanie w Mazowieckim Parku Krajobrazowym. Robert Chwiałkowski ze stowarzyszenia Siskom uważa, że obwodnica powinna prowadzić na południe od Góry Kalwarii i Czerska. To oznaczałoby przedłużenie obwodnicy o kilka kilometrów. Nie będzie to zbyt kosztowne przy długości 350–380 km. Budowa obwodnicy przecinająca rezerwaty budzi sprzeciw.

Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR uważa, że rozbudowa DK50 rozbudowa byłaby racjonalna ekonomicznie. Droga krajowa nr 50 prowadzi w okolicach Grójca, Góry Kalwarii i Mińska Mazowieckiego. Jest przebudowywana od prawie 20 lat. W niektórych miejscach powstają obwodnice przypominające trasy ekspresowe. Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA, zapewnia, że będą poszukiwane warianty. Mają one nie zaszkodzić przyrodzie. Nie będą też skutkować burzeniem domów. W określonych przypadkach można rozważać przeprowadzenie trasy w tunelu. To znacznie podrożyłoby budowę obwodnicy. Jej wstępny koszt to 25 mld zł. GDDKiA szuka rozwiązań bez szkód.

  • Kwestie wywłaszczeń domów na gęsto zabudowanych terenach.
  • Konflikt z cennymi przyrodniczo obszarami, takimi jak rezerwaty przyrody obwodnica.
  • Wysokie koszty budowy, szczególnie przy zastosowaniu rozwiązań tunelowych.
  • Protesty społeczne mieszkańców i organizacji ekologicznych.
  • Długotrwałe procedury administracyjne i prawne.
  • Potrzeba zapewnienia dostępu do CPK wymaga obwodnicy.
Rozwiązanie Zalety Wady
Autostrada (GDDKiA) Najlepsza dla ruchu ciężkiego i tranzytowego. Duże odległości między węzłami. Wysokie koszty, trudniejsza dostępność lokalna, wywłaszczenia, wpływ na środowisko.
Rozbudowa DK50 (TOR) Racjonalna ekonomicznie. Wykorzystanie istniejącej infrastruktury. Może nie spełnić wymogów autostradowych. Ograniczona przepustowość dla ruchu ciężkiego.

Wybór rozwiązania dla południowego odcinka Wielkiej Obwodnicy Warszawy ma długoterminowe konsekwencje. Budowa autostrady zapewniłaby najwyższą przepustowość dla ruchu tranzytowego. Wiąże się to jednak z ogromnymi kosztami i potencjalnymi konfliktami społecznymi i środowiskowymi. Rozbudowa DK50 jest ekonomicznie bardziej uzasadniona. Może jednak nie sprostać rosnącym potrzebom ruchu tranzytowego, zwłaszcza w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego. Decyzja ta wpłynie na rozwój regionu na wiele dziesięcioleci.

Dlaczego przebieg na południe od Warszawy budzi kontrowersje?

Planowany przebieg Wielkiej Obwodnicy na południe od Warszawy, w okolicach Piaseczna i Góry Kalwarii, napotyka na opór. Wynika to z gęstej zabudowy jednorodzinnej. Dodatkowo, warianty te przecinają cenne tereny przyrodnicze. Są to Rezerwat Łachy Brzeskie na Wiśle czy okolice rezerwatu Bagno Całowanie w Mazowieckim Parku Krajobrazowym. To skutkuje protestami ekologów i mieszkańców.

Czy rozbudowa drogi krajowej nr 50 to realna alternatywa?

Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR uważa, że rozbudowa drogi krajowej nr 50 byłaby racjonalna ekonomicznie. Droga jest już przebudowywana od prawie 20 lat. W niektórych miejscach przypomina trasy ekspresowe. D50 prowadzi w okolicach Grójca, Góry Kalwarii i Mińska Mazowieckiego. Jej dalsza modernizacja mogłaby odciążyć ruch tranzytowy. Nie wymagałoby to budowy nowej, kosztownej autostrady.

Słychać też głosy, że rząd niepotrzebnie forsuje budowę na południe od Warszawy drogi o parametrach autostrady. – Krzysztof Śmietana
Najlepsze warunki dla relacji tranzytowych, zwłaszcza dla ruchu ciężkiego, daje autostrada. – Szymon Piechowiak z GDDKiA

Przebieg przez gęsto zamieszkane rejony i tereny przyrodnicze może znacznie podbić koszty i opóźnić realizację.

  • Zapoznaj się z mapami planowanych wariantów na stronie GDDKiA.
  • Aktywnie uczestnicz w konsultacjach społecznych, aby wyrazić swoją opinię.
ODLEGŁOŚĆ WIELKIEJ OBWODNICY OD CENTRUM WARSZAWY
Wykres przedstawiający minimalną i maksymalną odległość Wielkiej Obwodnicy od centrum Warszawy w kilometrach.

DŁUGOŚĆ WIELKIEJ OBWODNICY
Wykres przedstawiający szacowaną długość Wielkiej Obwodnicy w kilometrach.

Harmonogram budowy i koszty obwodnicy Warszawy: prognozy i czynniki wpływające

Szef GDDKiA oszacował, że cała Wielka Obwodnica może powstać w ciągu kilkunastu lat. Wstępny koszt budowy Wielkiej Obwodnicy to 25 mld zł. Harmonogram budowy dróg Warszawa jest złożony. Przebieg przez gęsto zamieszkane podwarszawskie rejony może podbić koszty. Znalezienie środków na budowę będzie trudne. Realizacja obwodnicy CPK wymaga ogromnych nakładów. Finansowanie inwestycji drogowych jest zawsze wyzwaniem. Szacowany czas budowy jest długi. Koszty obwodnicy Warszawy zależą od wielu czynników.

Ogłoszenie przetargu na STEŚ dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy planowane jest na II kwartał 2025 roku. To jeden z pierwszych kroków. Brak prawomocnej decyzji środowiskowej dla niektórych odcinków, jak S17 WOW Ząbki - Warszawa Wschód, opóźnia proces. Prace budowlane ruszą po wydaniu decyzji ZRID. Jest to Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej. Jest to planowane na koniec 2022 roku dla innych inwestycji. Na przykład dla DK3 Bolków - Jelenia Góra wniosek o decyzję środowiskową złożono na początku 2021 roku. Jej uzyskanie nastąpić ma pod koniec roku. Pytasz, kiedy ruszy budowa południowej obwodnicy Warszawy? To zależy od wielu złożonych procedur. Proces jest długotrwały i wieloetapowy.

Protesty społeczne to jeden z kluczowych czynników wpływających na koszty obwodnicy Warszawy. Decyzje środowiskowe są często zaskarżane. Gęsta zabudowa również stanowi problem. Wymaga ona często wywłaszczeń. To wszystko znacząco podnosi koszty. Przebieg przez Mazowiecki Park Krajobrazowy jest kolejnym wyzwaniem. W określonych przypadkach można rozważać rozwiązania tunelowe. To jednak znacznie podrożyłoby budowę obwodnicy. Brak prawomocnych decyzji środowiskowych lub ich zaskarżanie wydłuża proces realizacji. Są to ważne czynniki. Protesty opóźniają budowę. Finansowanie decyduje o realizacji.

  1. Q2 2025: Ogłoszenie przetargu na STEŚ dla WOW.
  2. Koniec 2021: Uzyskanie decyzji środowiskowej dla DK3 Bolków - Jelenia Góra.
  3. Koniec 2022: Planowane wydanie decyzji ZRID dla DK3 Bolków - Jelenia Góra.
  4. Brak prawomocnej decyzji środowiskowej dla S17 WOW Ząbki - Warszawa Wschód.
  5. Plan obwodnicy Warszawy terminy: Cała Wielka Obwodnica może powstać w ciągu kilkunastu lat.
Inwestycja/Etap Szacowany Koszt Uwagi
Wielka Obwodnica Warszawy 25 mld zł Wstępny koszt, może ulec zmianie.
STEŚ dla WOW Koszt przetargu Zależny od zakresu prac i złożoności.
Rozbudowa DK50 Brak konkretnych danych Alternatywa, ekonomicznie racjonalna.

Szacowane koszty budowy obwodnicy Warszawy są zmienne. Zależą one od wielu czynników. Wybór wariantów przebiegu, zastosowane technologie (np. tunele) oraz dynamika rynkowa i inflacja mają duży wpływ. Ostateczne kwoty mogą znacząco odbiegać od wstępnych prognoz. Dlatego należy uwzględnić rezerwy finansowe.

Jakie są szacowane koszty budowy Wielkiej Obwodnicy Warszawy?

Wstępny koszt budowy Wielkiej Obwodnicy Warszawy został oszacowany na 25 mld zł. Należy jednak pamiętać, że kwota ta może ulec zmianie w zależności od ostatecznie wybranych wariantów przebiegu, zastosowanych technologii (np. tuneli) oraz dynamiki rynkowej i inflacji.

Kiedy ruszy budowa południowej obwodnicy Warszawy w ramach Wielkiej Obwodnicy?

Konkretna data rozpoczęcia budowy południowej części Wielkiej Obwodnicy Warszawy nie jest jeszcze ustalona. Cała inwestycja jest szacowana na kilkanaście lat, a jej rozpoczęcie zależy od wielu czynników. W tym uzyskania prawomocnych decyzji środowiskowych, wyboru najkorzystniejszych wariantów i zabezpieczenia finansowania. W II kwartale 2025 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na STEŚ dla WOW. Jest to jeden z pierwszych etapów. Dla Wielkiej Obwodnicy proces jest jeszcze na wcześniejszym etapie planowania.

Jakie czynniki mogą opóźnić realizację planów obwodnicy Warszawy?

Główne czynniki opóźniające to złożone procedury związane z wydawaniem decyzji środowiskowych. Zaskarżanie tych decyzji przez organizacje społeczne i ekologiczne również ma wpływ. Konieczność wywłaszczania nieruchomości w gęsto zabudowanych obszarach jest problemem. Potencjalne problemy z finansowaniem tak dużej inwestycji także. Przebieg przez cenne przyrodniczo rejony, takie jak Bagno Całowanie, generuje dodatkowe wyzwania. Może to prowadzić do konieczności szukania alternatywnych, często droższych rozwiązań, jak tunele.

Szef drogowej dyrekcji w rozmowie z DGP oszacował, że cała obwodnica może powstać w ciągu kilkunastu lat. – Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA

Brak prawomocnych decyzji środowiskowych lub ich zaskarżanie znacząco wydłuża proces realizacji inwestycji drogowych.

  • Monitoruj komunikaty GDDKiA dotyczące aktualizacji harmonogramów.
  • W planowaniu długoterminowym należy uwzględnić rezerwy czasowe i finansowe. Jest to ważne ze względu na złożoność projektów.
Redakcja

Redakcja

Znajdziesz tu materiały edukacyjne, poradniki budowlane i nowoczesne technologie konstrukcyjne.

Czy ten artykuł był pomocny?